
Journal of Media and Communications History in Israel and the Jewish World
The Shalom Rosenfeld Institute for Research of Jewish Media and Communication
The Lester and Sally Entin Faculty of Humanities, Tel Aviv University, P.O.B. 39040 Ramat Aviv, Tel Aviv 6139001, Israel
Tel. 972-3-6408665; Email: presstau@tauex.tau.ac.il

Head of The Institute and Managing Editor of Kesher: Prof. Meir Chazan 
Founder of The Institute: Shalom Rosenfeld
First Editor of Kesher: Dr. Mordecai Naor

Inside Kesher 51 / Gideon Kouts	 2

A Media Scandal in Ottoman Jerusalem: The Antebi Affair / Uzi Elyada	 3

“Jerusalem isn't London”: Eliezer Ben-Yehuda's Responses to and Uses of  
the Balfour Declaration Anniversaries in 1919–1920 / Gideon Kouts	 19

Journalistic Coverage of the Assassinations of Haim Arlosoroff and Yitzhak 
Rabin / Barack Bar-Zohar	 23

The Only Man in the Cabinet? A Gender Perspective on Golda Meir's 1969 
Election Campaign Coverage in the Yedioth Ahronoth and Ha’aretz Dailies  
/ Gilad Greenwald 	 37

The Press and Economic Changes: Coverage of and Commentary on Tow 
Economic Recovery Plans / Sagi Elbaz	 48

The Haredi Women’s Facebook Protest / Orly Tsarfaty	 59

Are Women from Venus and Men from Mars? Online Radio Listening  
Patterns and the Digital Divide / Tal Laor, Mira Moshe, Shimon Fridkin	 69

“The Evening Paperboys’ Screaming is Making Tel Aviv into Hell”— 
The World of Young Paperboys in Israel / Amos Blobstein-Nevo 	 80

"In Lieu of a Personal Invitation": The Hebrew Press and Announcements 
 of Personal Events / Orit Yaal	 101

Don't Shop Blindfolded!” Representations of the Homemaker in  
Mandatory Palestine—Language and Image / Shahar Marnin-Distenfeld	 111

From The Diaspora Jew to the Tradional Mizrahi: The Sallah Shabati  
Character in Film Posters and DVD Cover / Matan Aharoni 	 122

Blessed is He Who Gives Voice to the Voiceless: The Beginning of the  
Hatzofe Newspaper / Chen-Tzion Nayot	 134

Kol Yisrael and Crystallization of Haredi Identity in Mandate Palestine 
/ Menachem Keren-Kratz	 142

What is “Haskalah” in the Mid--Nineteenth Century, as Reflected in  
Kochwei Yitzhak? / Moshe Pelli	 158

The Journeys of the Hakham Bashi, Rabbi Nahum Haim b. Bechor Yosef,  
in and around Eretz-Israel (June–July 1910), as Reflected in the Ladino  
Jewish Newspaper El Tiempo / Yitzhak Cytrin and Nitza Dori 	 164

In Memoriam of Dr. Dina Goren (1930–2018) / Tiki Balas 	 172

In Memoriam of Prof. Moshe Negbi (1949-2018) / Rafi Mann	 174

Research Reports 	 177 

Book Reviews	 179

The Contributors to this Issue	 182

Editor
Prof. Gideon Kouts

Editorial Board
Prof. Meir Chazan, Prof. Yaacov 
Shavit, Prof. Yosef Gorny,  
Dr. Mordecai Naor, Dr. Orly Tsarfaty, 
Dr. Baruch Leshem, Dr. Uzi Elyada

Editorial Assistant
Dafna Bareket

Hebrew Copy Editor
Herzlia Efrati

Proofreading
Herzlia Efrati

English Section
Naftali Greenwood

Graphic Editors
Michal Semo-Kovetz 
and Yael Bieber

Cover Design 
Michal Semo-Kovetz

Cover Illustration
Judith Eyal

Print 
Elinir Printing

Annual Subscriptions:
2 issues a year 
USA:$45; R.O.W: €40 
Please contact us by mail: 
presstau@tauex.tau.ac.il

CONTENTSNo. 51, Spring 2018



קשר מס' 51, אביב 2018

2e

Kesher, a scholarly journal devoted to the history of the press and media in the Jewish world and in Israel, is published 
twice yearly by The Shalom Rosenfeld Institute for Research of Jewish Media and Communication at Tel Aviv University. 
Kesher seeks to publish original research articles and academic reviews on all subjects relating to the history, endeavors, 
and influence of Jewish media and media people, from a multidisciplinary perspective. All articles are peer reviewed blindly 
by experts, members of the Journal’s Advisory Board and, if necessary, externally. Articles should be submitted in Word to 
presstau@tauex.tau.ac.il. A reply will be given within three months. Articles should not usually exceed 8,000 words. The 
bibliography and notes should appear at the end of the article. Citations should follow the conventions of your discipline.
	 The editorial board invites reviews of new books in the journal’s areas of interest and proposes such reviews itself. Kesher 
also publishes a list of recently approved doctoral dissertations and master’s theses along with abstracts of no more than 250 
words in length (for master’s theses) and 500 words in length (for doctoral dissertations). 

WHAT’S IN KESHER 51? 

MEDIA AND CHANGE
When one seeks a theme that embraces most of the articles in 

this issue of Kesher, the good old nexus of media and change comes 
to mind and is as valid today as ever. The media accompany but 
also take part in social, cultural, political, economic, technological, 
and other changes. It is their duty to be alert to and part of this 
incessant change if they wish to continue existing. In this context, 
the gender aspect, with which this edition deals at length, should 
be tested from the perspective of change.

Another area of attention in Kesher 51 is the media event, 
the definition of which has evolved from an only-ostensible 
event to a “spectacle”—a show or extravaganza—engineered 
by the media. In our era of digital media, social networks and 
“fake news” events “created” by and for the mass media or 
for their dispatchers, in contrast to “spontaneously” evolving 
events, acquire a new nature and meaning. The public seems to 
be more of a partner in creating the event and playing an active 
role in it, as first demonstrated conspicuously in various protest 
movements. The value of the historical models in research and 
comparative terms, however, remains intact.

Ouzi Elyada analyzes the Antebi affair, a media event or 
scandal in Ottoman Jerusalem. Gideon Kouts describes Eliezer 
Ben-Yehuda’s journalistic use of events marking the anniversary 
of the proclamation of the British conquest of Eretz Israel. Barack 
Bar-Zohar deals, at two points in time, in journalistic coverage 
of the assassinations of Haim Arlosoroff and Yitzhak Rabin. 
Was Golda Meir really “the only man in the [Israeli] cabinet?” 
asks Gilad Greenwald, who engages in a gender discourse about 
Labor’s candidate for the premiership in the Seventh Knesset 
election campaign. Sagi Elbaz investigates the press’ attitude 
toward economic changes as reflected in its coverage of Benjamin 
Netanyahu’s 2003 economic stabilization program. Orly Tsarfaty 

writes about a “Facebook revolution” among haredi women. 
Tal Laor, Mira Moshe, and Shimon Fridkin examine gender 
disparities in online radio. Amos Nevo tells the story of the “little 
paperboys,” a breed that has totally vanished from the newspaper 
consumption culture but played an important cultural and economic 
role in the day. Orit Yael describes congratulation notices for 
family events in the Mandate-era press as manifestations of the 
creation of a social network. Shahar Marnin-Distelfeld delves into 
representations of the housewife in Mandate-era advertisements. 
Matan Aharoni pinpoints, in his analysis of advertising posters for 
the film Sallah Shabati and the packaging of its DVD version, a 
transition from the representation of the “Diaspora Jew” to that 
of the “traditional Mizrahi.” Chen-Tzion Nayot reports, with the 
help of archive material, on the inception of the national-religious 
newspaper Hatzofe. Menachem Keren-Kratz writes about the 
newspaper Kol Yisrael and its role in the crystallization of the 
haredi identity in Mandate Palestine. Moshe Pelli asks how the 
Haskalah movement defined itself in the mid-nineteenth-century 
Maskilic journal Kochvei Yitzhak. Yitzhak Cytrin and Nitza Dori 
recall the travels of the Hakham Bashi, Rabbi Nahum Haim b. 
Bechor Yosef, in and around Eretz Israel as reported and reflected 
in the Ladino-language Jewish newspaper Il Tiempo.

In Kesher 51, sadly we also bid farewell to two prominent 
personalities in the media and media-research communities in 
Israel who have passed away: Dr. Dina Goren and Professor 
Moshe Negbi.

Finally, the regular sections are at the reader’s service as usual. 
We’ll be seeing you again in the autumn.

Wishing you an enjoyable and useful read, 
The Editors



קשר מס' 51, אביב 2018

3e

A MEDIA SCANDAL IN OTTOMAN JERUSALEM: THE ANTEBI 
AFFAIR / Ouzi Elyada

In 1909, two “yellow” Hebrew-language newspapers in 
Ottoman Jerusalem—Itamar Ben-Avi’s Hazvi and Avraham 
Elmalih’s Haherut—squared off over a spat that they ballooned 
into an ongoing sensationalist scandal. The article tracks the 
evolution of this media spectacle into a quintessential media 
event and asks whom it served and what implications it brought 
in train. It draws on Daniel Boorstin’s distinction between a 
spontaneous event and a “pseudo-event,” one manufactured by 
media, and on the subsequent work of Elihu Katz and Daniel 
Dayan concerning “media events” (events planned out and 
marketed by media ab initio), among other studies. It also sets the 
Jerusalem popular press within the context of yellow journalism 
at large, a genre born in the United States and cultivated in 
France, where it informed Ben-Avi’s media strategy through 
the influence of his father, Eliezer Ben-Yehuda.

The Antebi affair marked the first use in Eretz Israel of the 
journalistic-crusade strategy. The individual chosen was Albert 
Antebi, the powerful and popular manager of the Alliance 
Israélite Universelle in Jerusalem. The Young Turks had 
just consolidated their rule, instituting freedom of the press 
among other reforms. In this atmosphere, Ben-Avi believed, 
an immensely powerful personality such as Antebi could be 
attacked in order to boost the circulation of his newspaper, 
which faced growing competition in the new climate. The 
trigger for Ben-Avi’s six-week crusade against Antebi was 
a struggle over the selection of a candidate to represent the 
Jews of Palestine in the Ottoman legislature: Antebi versus 

the director of Anglo-Palestine Bank in Jerusalem, Yitzhak 
Levi. Ben-Avi’s newspaper, Hazvi, threw its weight behind 
Levi by launching a campaign of defamation against Antebi, 
to whose defense Haherut rushed. The mise-en-scène included 
Sephardi-Ashkenazi discord and clashing business interests. 
At day’s end, neither candidate was chosen. 

From the media standpoint, Elmalih and Haherut “won” 
the battle in that Antebi maintained his position of power in 
Jerusalem, surrendering it four years later for reasons unrelated to 
the scandal. Ben-Avi and Hazvi may have sustained an additional 
“defeat” by angering, in their conduct, a power that had the 
ability to hurt them in the wallet: the Rothschild family. Either 
way, both newspapers were active players that pursued interests 
of their own, chiefly in increasing their circulation. Hazvi was 
emphatically successful in this endeavor, going over to daily 
publication and accustoming the country’s Jewish readership 
to consuming this medium on a daily basis. The affair boosted 
the stature of the popular press and made it predominant among 
the print media of the day, leaving the “quality” press with a 
small and shrinking fan base. The public also profited from 
the confrontation because the campaign shed powerful light 
on political power struggles that had played out in the shadows 
until then. Finally, the newspapers’ appeal to public opinion 
abetted readers’ education in critical civic involvement and 
strengthened the trend toward democratization in the embryonic 
Jewish community of Eretz Israel. 

“JERUSALEM ISN’T LONDON”: ELIEZER BEN-YEHUDA’S 
RESPONSES TO AND USES OF THE BALFOUR DECLARATION 
ANNIVERSARIES IN 1919–1920 / Gideon Kouts

On November 2, 1917, when Lord Balfour promulgated his 
famous declaration, there was neither a Jewish nor a Hebrew 
press in Eretz Israel. Such as had existed before had been shut 
down by Turkish fiat during World War I and its resurrection 
under British rule would not begin until well into the following 
year. Therefore, the first opportunity for Zionists on the ground 

to relate directly to the declaration and its importance came 
about in November 1919. 

Prime among those covering these “events about events” 
were Eliezer Ben-Yehuda and his son, Itamar Ben-Avi, who 
had launched the popular Hebrew-language newspaper Doar 
Hayom, successor to their pre-war vehicles, on August 8, 1919. 



קשר מס' 51, אביב 2018

Ben-Yehuda used the anniversary observances in Jerusalem 
and London as “media events” with which he could explain his 
positions and interpretation of the declaration and the political 
situation that it had brought about. In this, his first use of media 
events for political reportage and commentary purposes, he 
contrasted the states of mind in the two capitals. The Yishuv 
(Jewish community) in Jerusalem, he remarked, observed the 
anniversary modestly if not furtively and greeted it with doubts 
and skepticism, feeling that the declaration had remained much 
a dead letter. The parallel festivities in London, he found, 
exuded unmitigated jubilation. It was the latter approach, he 
ruled, that should prevail. The Balfour Declaration, Ben-Yehuda 
said, amounted to the giving of Britain’s word. Using Biblical 
terminology, he termed it a pillar of Imperial policy. The lack 
of British action on the ground, he explained, had nothing to 
do with anti-Yishuv sentiments among local British officials; 
it merely reflected the disorder that accompanied the aftermath 
of the Great War. His advice to the Yishuv was to be patient, 
wait for the political process to play out, and step up the efforts 
on the ground. 

The next year saw two portentous developments. On the 
ground, Arab violence against the Jewish population caused 
further disillusionment with Britain as the country’s rulers 
continued to dither in implementing the declaration. Abroad, 
in contrast, the declaration was enshrined in international 
law at the San Remo conference and the first British High 
Commissioner for Palestine, Herbert Samuel, stepped ashore to 
implement it. Ben-Yehuda’s treatment of the third anniversary 
of the declaration (November 2, 1920) ballyhooed the latter 
events and treated the former events as less consequential if 
not nearly meaningless.

As time passed, the Mandate regime steadily distanced 
itself from the Balfour Declaration and Samuel’s successors at 
the Commissioner’s residence found growing disfavor in the 
Yishuv’s eyes. The Yishuv and the Zionist Movement, however, 
did persist in their efforts on the ground, without belittling 
the historical importance of the declaration for international 
recognition of the legitimacy of the Zionist discourse. 

JOURNALISTIC COVERAGE OF THE ASSASSINATIONS OF HAIM 
ARLOSOROFF AND YITZHAK RABIN / Barack Bar-Zohar

This article analyzes coverage of the assassination of Haim 
Arlosoroff in four daily newspapers (Ha’aretz, Davar, Doar 
Hayom, and Hazit Ha’am) and compares it with coverage of 
Yitzhak Rabin’s assassination in six papers (Ha’aretz, Davar, 
Yedioth Ahronoth, Ma’ariv, Hatzofe, and Hamodia) in the 
thirty days after the murders. This study rests on an empirical-
theoretical approach known as the media event and shows how 
this method was invoked after both assassinations. Four main 
journalistic patterns in presenting these events as tragic and 
historic occurrences are found: placing journalists in center 
stage, diversifying sources, glorifying the deceased, and using 
visual communication. The analysis, covering hundreds of 
journalistic pieces, is also based on theoretical constructs in 

communication research such as agenda-setting, framing, and 
priming.

The developers of the media-event approach, as it is taught 
in Israeli universities and colleges, focus on the mediation and 
presentation of occurrences by television only. It is claimed 
here, however, that media events are not exclusive to television; 
they were initially seen via print journalism. In this context, 
the study shows how these two tragedies were presented as 
breaking, evolving, and prominent news throughout the thirty-
day research period, glorified the deceased by surrounding them 
with dramatic and theatrical themes, exposed social tensions, 
exacerbated political conflicts, and, concurrently, projected 
collective unity. 

4e



קשר מס' 51, אביב 2018

THE ONLY MAN IN THE CABINET? A GENDER PERSPECTIVE ON 
GOLDA MEIR’S 1969 ELECTION CAMPAIGN COVERAGE IN THE 
YEDIOTH AHRONOTH AND HA’ARETZ DAILIES / Gilad Greenwald 

Israel’s first prime minister, David Ben-Gurion, once 
described Golda Meir as “the only man in the cabinet.” This 
old quip was part of a broader approach in the early stages 
of Zionism, whereby despite an ideologically based ethos of 
gender equality, women were asked to mask their femininity 
in order to take part in public and political life more easily. 
Indeed, many scholars generally describe Meir’s leadership, 
even as prime minister, as “gender-blind,” that is, irrelevant 
to or even alienated from gender-related topics and feminism.

The study of media representation of female politicians 
began in the early 1990s. Since then, it is usually found that 
female politicians have much lower media visibility than do 
their male opponents and tend to be portrayed within gender-
stereotypical media frames such as sexuality and appearance; 
family-oriented labels; and traditionally “feminine” roles and 
character traits. Meir’s case, however, is unique and worthy 
of historical examination to ascertain whether this was the 
practice many years earlier, in the late 1960s and early 1970s.

To this end, a gender-focused content analysis (quantitative 
and qualitative) of 188 news items investigates Meir’s coverage 
in two prominent Israeli print newspapers (the elite Ha’aretz and 
the mass-circulation Yedioth Ahronoth) in the last three months 
of the 1969 Israeli election campaign, when Meir served as 
the Labor Party’s chair and its candidate for the premiership.

The analysis reveals that notwithstanding the scholars’ 
assertion of a “gender-blind” socio-historical attitude towards 
Meir, the two newspapers did in fact strongly emphasize gender-
oriented elements in their coverage of her 1969 candidacy. In 
some cases, for example, they framed Meir as “the mother of 
the Jewish people,” highlighting her ostensible “femininity” 
through the prism of maternal and emotional character traits. In 
other cases, the papers identify Meir with the most traditional 
“feminine” family-oriented roles, e.g., consistent use of cartoons 
that depict her cooking food or mending clothing. In addition, 
several news items refer to Meir’s appearance and clothing, 
especially during her official September 1969 visit to the United 
States for meetings with President Nixon. Finally, in a few 
cases, Meir is actually presented as a young and naïve girl.

Empirically speaking, the study shows that the tendency to 
comprehend Meir historically as a “masculine woman” or to 
treat her gender as insignificant or irrelevant in the context of 
her political career is inaccurate: the discourse regarding Meir’s 
candidacy in the 1969 elections was highly gender-focused and 
tended to emphasize her “feminine” uniqueness as a female 
prime minister. Theoretically, it is shown that the mainstream 
paradigm in the fields of political communication and gender 
may be much more deeply anchored in history than we may 
have thought. 

THE PRESS AND ECONOMIC CHANGES: COVERAGE OF AND 
COMMENTARY ON TWO ECONOMIC RECOVERY PLANS / Sagi Elbaz

The article analyzes the coverage of two economic events—
the 1985 Economic Stabilization Plan and Finance Minister 
Benjamin Netanyahu’s economic recovery program in 2003—
that in both cases reveal much variability and uniformity among 
different media and over time. The newspaper sample (from 
Yedioth Ahronoth and Ha’aretz) comprises 549 news items, 
of which 356 concern the Stabilization Plan and 193 refer to 
Netanyahu’s economic program. The TV sample (Channel 
1 and Channel 2) contains 112 items, thirty-four about the 
Stabilization Plan and seventy-eight relating to Netanyahu’s 

economic program. In all, 661 news items are tested in regard 
to these two economic events.

The most significant change found is manifested by Yedioth 
Ahronoth. Regarding the stabilization plan, the range of voices 
is broad. The newspaper provides a forum for social criticism: 
unjust distribution of the economic burden, wage erosion, and 
continual deterioration of the status of the poor. However, 
if in the first days after the announcement of Netanyahu’s 
plan few voices at Yedioth Ahronoth object to the scheme, the 
strikes that follow fit the economic commentators into one 

5e



קשר מס' 51, אביב 2018

*	 The article is part of a comprehensive study on the haredi women’s protest and the emergence of haredi feminism in the 2013 and 2015 elections. I thank 
my research assistant, Sivan Geller, for her assistance in collecting the data.

interpretative framework—one that supports the Ministry of 
Finance’s proposals. 

In contrast, an in-depth look at Ha’aretz reveals a monolithic, 
well-formulated, and unequivocal approach to economic affairs 
on the part of its commentators. Free-market economics is 
described in (positive) terms of growth, mobility, and competition 
throughout both research periods. The newspaper’s senior 
commentators try to crown the Finance Ministry plans with a 
halo of professionalism and intimate that anyone who doubts 
the objectivity of the Ministry’s personnel must be motivated 
by prejudice. The newspaper’s negative attitude toward the 
Histadrut and, particularly, to the various works committees 
seems rooted in the threat that these groups pose to the value 
system that Ha’aretz seeks to advance.

An entirely different approach from that of Ha’aretz 
emerges at Channel 1, which takes care to maintain balance 
in its economic reportage. Our analysis of the relevant stories 

reveals that demonstrations and labor strikes are discussed 
within a broader socioeconomic context. Channel 1 reporters 
cover all aspects of the protests—from their motivating forces 
to their impact. In other words, instead of focusing solely 
on harsh manifestations of opposition to the government’s 
economic measures, they center on the main reasons for the 
demonstrators’ distress.

A quantitative analysis of Channel 2 news reveals a different 
picture from that at Channel 1. The background of the labor 
sanctions is suppressed in most Channel 2 news reports in favor 
of descriptions of the strikes themselves. These reports focus on 
the negative economic impact of the strikes and the suffering that 
they inflict on the public at large. In many instances, workers 
are assigned much of the blame for the ensuing economic chaos. 
They become weapons in the hands of their harshest critics and 
are represented as a concrete threat to the social order.

THE HAREDI WOMEN’S FACEBOOK PROTEST / Orly Tsarfaty*

One of the most important phenomena, if not a unique one, 
in the Twentieth Knesset elections was the self-organization 
of haredi (“Ultra-Orthodox”) women from various streams of 
their society in demanding political representation in haredi 
parties that competed for seats in the parliament. Their demand 
for the sharing of the haredi public sphere was the outgrowth 
of a political reality in which these parties excluded women.

Ahead of the 2013 elections, a haredi woman’s anonymous 
post on Facebook against this exclusion expressed winds of 
change that were blowing among haredi women, touching off 
protest activity by haredi women under the moniker Loni-
Lobo (a Hebrew abbreviation denoting “No participating as 
candidates? No voting”). 

The Facebook activity resumed ahead of the 2015 elections, 
quickly gathering momentum and evolving into the first haredi 
Facebook protest. As haredi women came together to demand 
that their society’s political leadership give them representation 
in their political parties, they inveighed against their exclusion 
from the public sphere. Their goal—engineering a change of 

consciousness among haredi women—was one of the main 
objectives of the protest.

The Loni-Lobo movement reflects the emergence of a political 
leadership with feminist consciousness among haredi women. 
Its activity demonstrates their adoption the Web and Facebook 
as a platform for the creation of change alongside the old 
media. This ongoing change in the status of haredi women and 
their demand for political representation are of revolutionary 
potential for restructuring of the patriarchal religious hegemony 
and women’s status. The women’s protest—if it pays off—will 
abet the democratization of haredi society and of the Israeli 
political system.

Given the unique features of haredi society in reference 
to women’s status and the use of communication media, the 
very use of Facebook for a political struggle by women is an 
exceptional phenomenon. Facebook manifested its contribution 
by providing an arena for the organization of the movement 
within a protest framework and serving as a medium for the 
dissemination of protest messages. It also offered a platform 

6e



קשר מס' 51, אביב 2018

for the creation of a women’s discourse—an alternative to the 
hegemonic male version—that circumvented the censorship 
and exclusion of women that exist in the haredi press.

The establishment of a virtual community of haredi women 
who maintain a dialogue on the question of the status of haredi 
women is contributing to the formation of a haredi-feminist 
political identity.

ARE WOMEN FROM VENUS AND MEN FROM MARS? ONLINE 
RADIO LISTENING PATTERNS AND THE DIGITAL DIVIDE /  
Mira Moshe, Tal Laor, and Shimon Fridkin

This study examines the gendered digital divide in Israel in 
the age of the radiophonic cyber-revolution. The research focuses 
on increased patterns of listening to on-demand radiophonic 
content via online radio. Recent years have witnessed a shift 
at the second level of the gendered digital divide. This shift 
is effectively captured by the notion of “can’t” transforming 
into a “don’t want to be bothered” mindset. To explore this 
phenomenon, an online survey among online listeners of a 
regional radio station was conducted. Israel’s top-rated regional 
station, 103FM-Non-Stop Radio, was selected. In the survey, 

held in April 2014, 2,013 listeners (1,491 men and 522 women) 
were polled. It was found that for the under-35 age group of 
listeners, increased listening patterns were gender-blind. The 
finding recurred among all other demographic groups: childless 
listeners, those with and without higher education, secular and 
religious individuals, and single males and females. The data 
for the over-35 listenership, however, are different: The findings 
for this group do in fact attest to a gendered digital divide. The 
key demographic groups here are married couples and parents. 

“THE EVENING PAPERBOYS’ SCREAMING IS MAKING TEL AVIV 
INTO HELL”—THE WORLD OF YOUNG PAPERBOYS IN ISRAEL / 
Amos Blobstein-Nevo 

This is the first study that sheds light on the world of paperboys 
in Israel.

They were kids who raced down the sidewalks clutching 
bundles of newspapers and shouting out the headlines. The 
practice elsewhere dates as far back as the nineteenth century 
but reached pre-independence Israel only in the 1930s. It is 
documented here over a three-decade period with the help of 
archive documents, press clippings, and interviews with adults 
who had been paperboys. The study investigates the doings of 
paperboys in the major cities and focuses on Tel Aviv, where 
the “profession” is revealed in its full scale, complexity, and 
severity.

The study shows that in Israel, as in places abroad, most 
children who sold newspapers came from disadvantaged and 
impoverished strata. Some were five years old and others fifteen 
or over; most were offspring of recently arrived immigrants 

from the Eastern countries, predominantly Yemen. Their parents 
had removed them from school and sent into the street to help 
keep the family fed.

In the street, they proved their mercantile mettle. Their 
availability, their agility, and their fast and aggressive marketing 
methods made them the most widespread and successful means 
of selling newspapers. They based their method on creating 
street theatre by shouting out headlines or inventing dramatic 
headlines of their own, thus controlling the state of mind in 
the street.

By virtue of their special talents, they became important 
players in the famous putsch or insurrection brought about by 
the editor of Yedioth Ahronoth, Dr. Ezriel Carlebach, in 1948, 
when he abandoned this newspaper together with his staff and 
established Yedioth Ma’ariv. Carlebach employed the boys in 
order to defeat the editor of Yedioth Ahronoth, Yehuda Mozes, 

7e



קשר מס' 51, אביב 2018

and the latter’s newspaper, by dispatching them to assault 
vendors of Yedioth Ahronoth and snatch the copies out of their 
hands and tear them up.

Working in the street honed the children’s commercial senses 
and taught them how to deal with people and money—virtues 
that made them successful business people once they reached 
adulthood. Their jobs also put their lives at risk. Some were 
injured and killed as they scampered about in traffic or when 
they sold papers at times of disturbances and war. The greatest 
menace, however, was deterioration into crime. Indeed, many 
paperboys began to live and sleep in the street, pilfering and 
damaging property.

The paperboys, together with thousands of other children who 
were discharged into the streets, became a social and national 
problem. Residents declared war on them due to the noise that 
they made as they peddled their goods. Adult merchants who 
sold papers in shops and at newsstands insisted that they be 

swept off the street because they cut into their business. Rabbis 
wanted them kept at arm’s length from synagogues and enjoined 
against selling newspapers on the Sabbath.

The municipal and Yishuv institutions sought to eliminate this 
phenomenon in various ways. For this purpose, they required 
the boys to take out licenses, placed them under age restrictions, 
required them to attend school, confiscated their newspapers, 
arrested them, and placed them on trial—but nothing helped. 
Even a proposal to regularize the sale of newspapers by replacing 
the children with disabled persons and widows failed.

Who torpedoed the attempts to rescue them? Their employers, 
of all people. The newspaper publishers disregarded the 
youngsters’ rights and suffering. They could have helped but 
sat on their hands. They arrogated to themselves the right to 
exploit the children’s distress and to trample on them because 
doing so was good for their bottom line.

“IN LIEU OF A PERSONAL INVITATION”: THE HEBREW PRESS 
AND ANNOUNCEMENTS OF PERSONAL EVENTS / Orit Yaal

The population of the Yishuv (the Jewish collectivity in 
Mandate Palestine) in 1918–1948 was young and diverse. 
Most of its demographic growth originated in immigration and 
its presence was limited mainly to urban localities, especially 
Tel Aviv and its satellite towns. Although people living in 
these centers were connected through social networks, meeting 
regularly at work or at leisure, they needed alternative methods 
of communication just the same. Because the Yishuv was small 
and communication technology was scanty, the Hebrew press 
became its primary informational network of the period.

We find myriad announcements in the Hebrew press of the 
time—invitations to and congratulations upon engagements, 
weddings, births, circumcisions, and bar-mitzva ceremonies, 
as well as obituaries. By focusing on all of these, the article 
reflects the nature and social customs of the Yishuv's urban 
population.

The Hebrew press commanded prestige and importance in the 
Yishuv because it made use of the revitalized national language. 
By placing a notice in the newspaper, people spread news to 
a large audience inexpensively and quickly. These tidbits of 
information, received either first-hand through reading or by 

word-of-mouth from readers, helped members of the Yishuv to 
preserve the characteristics of a small, homogeneous community 
in which everyone knew everyone else.

The announcements yield a rich portrait of the social 
networks, ways of life, and accepted norms of the Yishuv. By 
perusing the newspapers, we can discern customs and symbolic 
manifestations of establishing friendship and family bonds, 
social structure, dating, and relationships. We notice which 
social groups intermarried, who belonged to a social circle and 
who did not, and what was considered the socially acceptable 
method of informing the public.

Additionally, we can see that a public announcement or 
invitation transforms a private, intimate event into a public and 
national one. Writers of good wishes expressed the connection 
they felt between unity among members of the new generation 
and building the country into a mighty nation, a symbol of the 
devotion of the people to the country, its new language, and 
to Eretz Israel. 

The sheer quantity of announcements makes it seem as 
though everyone was getting married and having children. 
This impression greatly influenced young people, especially 

8e



קשר מס' 51, אביב 2018

if they were alone and without their own family, to perform 
the “correct” Zionist act—to marry and establish a family. The 
announcements and messages of congratulations express the 
significance of building family life in the new country—an act 
of renewal as well as continuity, creating a new society that 
would raise a strong generation with which a new nation for 
an ancient people would be built.

Through these personal announcements, the Hebrew press 
served as an interpersonal medium of communication for 
members of the Yishuv. It provided a place of rendezvous 
between private and the public space, a bulletin board connecting 
private joy to the building of the nation.

DON’T SHOP BLINDFOLDED!”  REPRESENTATIONS OF THE 
HOMEMAKER IN MANDATORY PALESTINE—LANGUAGE AND 
IMAGE / Shahar Marnin-Distelfeld 

This article deals with Mandate-era advertisements for home 
products (for cleaning, cooking, baking, and maternal care) that 
first appeared in the Hebrew press in the 1920s. The ads were 
imported from Western newspapers, partly or fully translated 
into Hebrew, and sometimes modified and adapted for Hebrew-
speaking readers. Addressed mainly to homemakers and mothers, 
they focused initially on written representations; starting in 
the 1930s, visual images—illustrations first, photographs later 
on—were added. 

An advertisement as a cultural text affects and shapes 
common values and beliefs by reflecting them. In the article, 
three strategies of constructing homemaker and mother 
representations are surveyed and analyzed: subjecting women 
to threats and intimidation, focusing on intimate woman-talk 
in the domestic sphere; and presenting a man as the supreme 
scientific authority who tells women how to behave. These 
strategies, whether consciously or unconsciously used, created 
stereotypical representations of woman’s position and status, 
depicting them as inferior to and even humiliated by men. The 
author tracks these strategies after sifting through 150 home-
product ads in three daily newspapers (Davar, Ha’aretz, and 
Hatzofe) and five women’s magazines (Ha-isha, Luah ha-em 
ve-ha-yeled, D’var ha-poe’let, ‘Olam ha-isha, and La-isha. 
While the women’s magazines are fully examined, the three 
dailies are systematically sampled three months each year. 

Each ad is iconographically and semiotically analyzed on the 
basis of various theories and models. The iconographical content 

analysis is predicated on a series of measures encompassing 
both written text and visual image. The visual analysis, drawing 
on Panofski’s methodology, seeks to understand the visual 
image by scrutinizing its components and tracing gestures, 
signs, symbols, and ideas characteristic of the culture in which 
it was created. The formulation of these measures is inspired 
by Goffman and is viewed from a genderic perspective. They 
focus on women as major characters in the ad: do they appear 
as nonrecurrent images or are they set within a narrative? Is the 
heroine passive or active? Is she standing/sedentary/reclining? 
Where is she located and beside which objects? What gender-role 
division in the home is put forward—how do husband and wife 
relate to one another and to the children in terms of gaze and 
touch? Are bodies featured fully or partly? Is there a feminine 
touch of objects? What interaction takes place between viewer 
and woman—does she look the viewer in the eye or not? The 
relationship between the written text and the visual image is 
explored in regard to the positioning of captions, the slogan, 
the body of the ad, and the illustration. The nature of the link 
between text and image is checked: Do the two supplement one 
another or do they address the viewer in two different ways? 
The verbal text is then linguistically tested: Is the language 
standard, super-standard, or substandard? Its tenor is examined 
in terms of choice of the vocabulary and terms with which the 
potential buyer is addressed. 

9e



קשר מס' 51, אביב 2018

FROM DIASPORA JEW TO TRADITIONAL MIZRAHI: THE SALLAH 
SHABATI CHARACTER IN FILM POSTERS AND DVD COVER / 
Matan Aharoni 

The article traces the first Israeli cinematic representation 
of the Mizrahi Jew—which evolved into a prototypical image 
of the Mizrahi—and presents its development. The article 
features semiotic analyses of two posters for the film Sallah 
Shabati (Ephraim Kishon, 1964, Israel) and of the cover of the 
DVD release of the film. The analyses examine the changes 
that were made in the representation of the Mizrahi hero of the 
film, Sallah, from the posters to the DVD cover and in relation 
to five other Israeli film posters from those years. 

The article perceives film posters as cultural texts that serve 
as “Realms of Memory” (after Pierre Nora) for cultural and 
social needs and examines their meaning. The findings suggest 
that the Sallah Shabati character in the original film posters 
leaves room for ambivalent reading and polysemic meaning. 

The Sallah character expresses the past and the future: on the 
one hand, his image is that of an immigrant. He looks like a 
noble savage and represents the Diaspora Jew, the embodiment 
of the past, by which one may observe and objectify him. On 
the other hand, he reflects the revolutionary who will bring 
about social change in the future. His facial expression radiates 
authenticity and presents the experiences of an early immigrant 
to Israel. In the cover of the DVD release of the film (2001), 
Sallah represents the traditional and Orthodox Mizrahi. A 
different frame from the film is shown: Sallah is seen at a remote 
angle, kneeling outside a hut and praying to God for help. A 
different representation from that in the posters is created: the 
image of a poor Mizrahi who sanctifies the past and religious 
and renounces the future, secularism, and modernity.

BLESSED IS HE WHO GIVES VOICE TO THE VOICELESS: THE 
BEGINNING OF THE HATZOFE NEWSPAPER / Chen-Tzion Nayot

In the course of the 1930s, the idea of publishing a daily 
newspaper for the religious Zionist population came up 
repeatedly among members of this public in pre-independence 
Israel. At a time when the press was the most popular and 
widespread communication medium, the absence of a religious 
daily paper caused many in the religious community to feel 
voiceless. The idea had to be shelved each time because no 
significant sources of funding were found. In 1937, however, 
a connection forged between Rabbi Meir Berlin and Yehoshua 
Radler-Feldman (R. Binyamin) eventually led to the creation of 
the newspaper Hatzofe as the organ of the Mizrachi movement. 
The two were willing to invest their money and energy and 
Rabbi Berlin had the standing and connections that led to the 
desired financial aid.

Given the budgetary difficulties, it was decided to publish 
Hatzofe only three days per week—Mondays, Wednesdays, and 
Fridays—in order to allow the newspaper to grow in measured 
steps and to examine the readers’ response to its publication. 
Hatzofe made its debut on August 3, 1937, edited by R. Binyamin, 
and sixteen issues were published in this format. In light of 

the public's response, it was decided to discontinue the thrice-
weekly format and to make arrangements to go daily. The 
preparations took longer than planned; the daily Hatzofe did 
not make its first appearance until late that year, on December 
17, 1937. Even after a successful trial run, economic problems 
continued to plague the newspaper. Their impact was evident 
in many decisions including the place of publication, which 
moved from Jerusalem to Tel Aviv; the departure of R. Binyamin 
and his replacement by Mordecai Lipson; the sparsely staffed 
editorial board; and the small number of news services used.

Before Hatzofe began to appear and in its early days, various 
questions were asked about its purpose that had implications 
for its vision, structure, and character. Two questions in the 
ensuing discussion were central: Who was the target audience 
and what goals should a newspaper of religious nature pursue? 
The Mizrachi leaders grappled at length with various matters 
relating to the balance among the three vertices of the triangle: 
the newspaper, the faith, and the Mizrachi movement.

The publication of Hatzofe also sparked internal tensions 
over the identity of the person who would take the helm of its 

10e



קשר מס' 51, אביב 2018

management. The differences of opinion that surfaced between 
members of two Religious Zionist factions, Mizrachi and Ha-
po’el ha-Mizrachi, indicate how deep the disputes were only 
fifteen years after the establishment of the latter movement. The 
debate over filling various administrative and editorial positions 
concerned basic principles and the relationship between the two 

movements, which maintained profound differences of opinion 
over social and economic questions. Despite the ideological 
divergences, however, both entities chose to sit under one roof 
on the assumption that they had more in common than not, 
as Rabbi Berlin worked energetically to bring them together.

KOL YISRAEL AND THE CRYSTALLIZATION OF HAREDI 
IDENTITY IN MANDATE PALESTINE / Menachem Keren-Kratz

The term “Old Yishuv” denotes the traditional and religion-
observant Jewish Ashkenazi society that was largely centered 
in Jerusalem. At the end of World War I, this population group 
found itself facing rapid social and political change as a result 
of several major processes. First, following the Second Aliya 
(the pre-World War I immigration of modern, Zionist, and 
predominantly secular Jews), it lost its hegemony among the 
Jews in Palestine. Second, the 1917 Balfour Declaration and 
the granting of the mandate for Palestine to Britain boosted 
Zionist activity worldwide. Third, while the previous Ottoman 
regime gave most of its recognition to bodies representing 
Jews who originated in Islamic countries, the British Mandate 
authorities regarded the largely secular and Ashkenazi Zionist 
leadership as the principal body that looked after the interests 
of the Jewish people. Fourth, while the Ottomans had permitted 
associations to operate at the municipal level only, the Mandate 
authorities promoted the establishment of national, namely 
Zionist, institutions. Fifth, whereas before the war members 
of the Old Yishuv had been heavily supported by charitable 
bodies in Europe, these sources dwindled after World War I 
and were replaced by American Jewish aid organizations, most 
of which were run by Zionist leaders. Consequently, the Old 
Yishuv was overwhelmingly shadowed by the powerful Zionist 
movement and felt its very existence under threat.

Although most members of the Old Yishuv came from 
territories in the Russian Empire and were led by rabbis who 
originated in the same regions, after World War I they accepted 
Chaim Yosef Sonnenfeld, a Hungarian rabbi, as their spiritual 
and political leader. The new head of the community advocated 

“Hungarian separatism,” a concept that sought to isolate the 
haredi, namely the non-Zionist Orthodox, segment from the 
rest of Jewish society and took several steps to bring this about. 
First, he established a new municipal association, the Jerusalem 
Ashkenazi City Council, and asked the Mandate authorities 
to recognize it as a stand-alone organization unrelated to the 
Zionist movement. In line with their renowned “divide and rule” 
policy, the British were happy to accede to this request. Rabbi 
Sonnenfeld then persuaded Agudath Israel, the international 
haredi non-Zionist movement, to recognize the Council as its 
Palestinian branch.

Agudath Israel sought to found a newspaper in every country 
in which it operated and to use it to promote its agenda and 
expand its influence. Thus, in 1921 it established Kol Yisrael 
in Palestine, which started out as a “pure Torah” magazine but 
several months later, as the Ashkenazi City Council sought 
to position itself apart from the rest of the Jewish leadership, 
became a weekly political journal. 

Kol Yisrael appeared regularly throughout the Mandate 
period, serving as a major instrument in shaping the unique 
form of the haredi society that evolved in Palestine—a merger 
between members of the former Old Yishuv, who traced their 
roots in Palestine several generations back, and more moderate 
and accommodating haredi immigrants from various countries. 
The journal portrays the haredi camp’s struggle to maintain its 
independent status vis-à-vis the Zionist majority and reports 
on the intra-haredi conflicts that erupted among its various 
groups, each clinging to its own customs and religious lifestyle. 

11e



קשר מס' 51, אביב 2018

WHAT IS “HASKALAH” IN THE MID-NINETEENTH CENTURY, AS 
REFLECTED IN KOCHVEI YITZHAK? / Moshe Pelli

Ever since the beginning of the Enlightenment in Germany, 
when the question of what Enlightenment arose, the early 
Hebrew Maskilim in Berlin struggled to define Haskalah in 
their own way while adjusting it to their cultural and social 
circumstances.

Seventy years later, in the middle of the nineteenth century, 
several Maskilim continued to ponder the nature and essence 
of Haskalah, as evidenced in Kochvei Yitzhak, the Hebrew-
language journal of the Haskalah in the Austro-Hungarian 
Empire (1845–1873).

This article examines several typical trends among three major 
Maskilim who attempted to define Haskalah and, moreover, 
who is a Maskil. All three published their writings in Kochvei 
Yitzhak for many years, thereby attesting to their commitment 
to Haskalah, their involvement in it, and their activities in 
disseminating it.

The first, Selig Mondschein, a writer and principal of the 
Hebrew school in Bolechów, was contacted by a young Maskil 
who asked to show him the right way of pursuing Haskalah. The 
young Maskil claimed that none of his teachers had satisfied 
his curiosity; all had failed to show him the way to wisdom. 
The elder Maskil advised him to learn languages, especially 
German, which would open for him a new vista of knowledge and 
understanding. Mondschein provided him with a recommended 

reading list. Interestingly, the works in question were published 
by early Maskilim in Berlin, e.g., Mendelssohn’s Be’ur, and 
became mainstays on the Haskalah bookshelf. He also mentioned 
fundamental works of Maimonides and Ibn Ezra in medieval 
Jewish philosophy, from which the Maskilim took guidance.

The second Maskil, Yehiel Meller, who also published many 
articles and stories in Kochvei Yitzhak, wrote to his future son-
in-law when the latter consulted him about some of his creative 
writings. Meller advised him first to seek hochma (wisdom and 
knowledge) and then to learn German, which would admit him 
to the worlds of poetry and rhetoric—but not to forsake his 
adherence to Judaism.

The third Maskil, Dr. Nathan Friedländer, who was trained 
as a doctor, recounted his dissatisfaction with his studies of 
Talmud and described his resulting change of direction, a quest 
for knowledge and scholarship elsewhere. Initially, he sought 
the combination of Torah and Wisdom in one place but to his 
disappointment could not find a rabbinical seminary that would 
accept him for training as a modern rabbi.

All in all, these Maskilim, like their early counterparts in 
Berlin, realized that the path to Haskalah would be paved through 
education—not the old archaic Jewish religious education but 
a revised version of their creation, with the introduction of 
modern curricula and secular subjects.

THE JOURNEYS OF THE HAKHAM BASHI, RABBI NAHUM HAIM 
B. BECHOR YOSEF, IN AND AROUND ERETZ ISRAEL (JUNE–JULY 
1910), AS REFLECTED IN THE LADINO JEWISH NEWSPAPER EL 
TIEMPO / Yitzhak Cytrin and Nitza Dori 

Rabbi Nahum Haim b. Bechor Yosef served as Chief Rabbi 
of the Ottoman Empire in 1908–1920 and was the only chief 
rabbi elected to this high office in an orderly and institutional 
manner until the establishment of the Turkish Republic in 1923. 
All the other rabbis who held the position of bashi were officially 
appointed only as replacements. Rabbi Nahum, educated in Paris 
in 1893–1897 under the auspices and with the support of the 
Alliance Israélite Universelle, aspired to fulfill his role as chief 

rabbi of all the Jewish communities throughout the Ottoman 
Empire. In 1910, he spent four months visiting Adrianople, 
Salonika, Alexandria, Cairo, Eretz Israel, Damascus, Beirut, and 
Izmir; his stay in Eretz Israel lasted a full month. In the course 
of these travels, including his stop in Eretz Israel, he made it 
his goal to familiarize himself with the leadership and ways of 
life throughout the Ottoman Empire; instigate and implement 
reforms in the spirit of progress, modernity, and liberalism in the 

12e



קשר מס' 51, אביב 2018

organization of Jewish communities; and establish his authority 
as the representative of the Jews in general, and of those who 

held Ottoman citizenship in particular, vis-à-vis the Ottoman 
authorities and among the Jewish communities themselves. 

DR. DINA GOREN (1930–2018)—EULOGY FOR A LIFELONG 
TEACHER / Tiki Balas 

I first made the acquaintance of Dina Goren in the early 
1990s—she as a lecturer at the Bar-Ilan University journalism 
and media studies department, I as a student enrolled in a 
departmental seminar that had interesting potential.

‘Aliya ve-qots ba—something like “Immigration—a silver 
lining with a cloud”— was the title of my seminar paper, which 
described one of the immigration waves of Russian Jews to 
Israel. I submitted it to Dina as part of my work toward a master’s 
degree in communications studies, for a course on “Defense, 
Secrecy, and Freedom of the Press.” Dr. Dina Goren, totally 
fluent in five languages, spoke and wrote in a tongue rich in 
metaphors and also enriched the research students whom she 
gathered around her.

She was a pioneer in media studies in Israel. In the 1970s, 
at the Hebrew University Institute of Communication, she was 
the first to teach about the mass media in Israel. She was also 
the first to write useful Hebrew-language academic and text 
books on media that were intended not only for students but 
also for the public, as opposed to other scholars at the time, who 
focused on academic publications in English. Her opuses in this 
field were Mass Media (1975), Secrecy, Defense, and Freedom 
of the Press—a basic text on this field in Israel, based on her 
doctoral dissertation (1976), and in English: Secrecy and the 
Right to Know (1979)—and Media and Reality, an introduction, 
the first of its kind in hero, to media theory, which was revised 
and reprinted several times (1986, 1993).

Dina also wore the crown of someone who had come from 
“there,” from the real world of media. In almost every current 
issue that cropped up, she was able to offer a personal angle 
and share her personal experience. We knew that in her past 
included a connection with the Voice of Israel news department. 
She was an intriguing lecturer.

It was only natural that I would choose her as one of my 
supervisors for my thesis and, afterwards, for my doctoral 
dissertation. Her academic assistance did not end when I received 
my Ph.D. She prodded me to do post-doctoral work in the United 
States and helped me obtain entrée with one of the world’s 

canon media researchers—Professor Michael Gurevitch of the 
University of Maryland, a friend of hers from adolescence. It 
was an experience that thrills me to this day.

As time has passed—after I completed my dissertation and 
Dina moved to Jerusalem—I occasionally found myself taking 
the whole trip from the outskirts of Tel Aviv to Jerusalem 
especially to visit her. Dina took an interest in the conferences 
of the Israel Communication Association and, although unable 
to attend, felt it important to hear a little about the participants—
her erstwhile colleagues—and the contents of the lectures.

Even then, she was still a communicator and a raconteur. 
At this stage of our encounters, after I brought her up to date 
on media studies and the state of the media in Israel, I often 
fell under the spell of the stories of her travels around the 
world. By dint of a UNESCO scholarship that she received in 
the early 1960s—meant to allow her to study and familiarize 
herself with media schools around the world—she visited 
Japan, India, Hong Kong, the United States, and the UK. As 
an Israeli pioneer in exploring such exotic countries, she came 
back with plenty of stories, each anecdote with its own moral. 
After all, how many Israelis traveled abroad at all back then?

Especially strong in my memory are her stories about riding 
mules in Ethiopia in the late 1950s, as she accompanied her 
husband, Menahem, on a professional mission to that country. 
The Ethiopian women in the village that they reached, she 
said, evidently seeing a white woman for the first time in their 
lives, approached her and rubbed her arm to see if her light 
pigmentation would come off. The Ethiopian men, who for work 
purposes headed out from the village to the great world, had 
already encountered white women. For them, Dina’s presence 
there was not an attraction.

After her service in the Palmah, her pioneerism found 
expression in media work among other things. After working 
for the Israel Telegraphic Agency from 1950 onward, in 1953 
she went over to the Voice of Israel, where she became the first 
woman news editor—a post traditionally reserved for men. In 
this capacity, in 1963, she was among the founders of the Voice 

13e



קשר מס' 51, אביב 2018

of Israel training center and became its first director. What 
followed was a stint in the U.S., for media studies, of course. 
Returning to Israel, she was placed at the helm of the VOI news 
department in Tel Aviv. After the Six-Day War, she resigned 
from VOI and moved to Army Radio, where she served as the 
station’s deputy commander. There, among other things, she was 
editor of current-affairs programs and had a regular program 
of her own, titled “Dina Goren—Talking Freely.” Then she 
embarked on an academic career, writing a first-hand dissertation 
titled The Press in a State under Siege, in which she adroitly 
applied her experience as a news editor and a member of the 
Committee of Editors at a time of direct and particularly tough 
government supervision of public broadcasting on behalf of 
security interests. Due to her sense for public activity, it is no 
wonder that quickly she became a member of the management 

of the Israel Women’s Lobby and the Association for Civil 
Rights in Israel. She was also was a founding member of Ratz, 
the Civil Rights Movement. She manifested her relations with 
media institutions at this time by joining the Israel Broadcasting 
Authority plenum and, farther on, the Second Authority Council. 
Dina was also active in local politics, chairing the municipal 
council of Ramat Gan, where she lived.

Dina Goren was one fascinating woman! In her company, 
I never knew a dull moment. 

Whenever I had a question to ask or an uncertainty to ponder, 
Dina Goren was there with sound advice and an enlightening 
insight. She treated students, researchers, media institutions, 
and academic research the same way. Sometimes it seemed to 
me that the expression “a good teacher is a lifelong teacher” 
was coined under her inspiration.

THE MEDIA AS DEMOCRACY’S WARNING SIREN / Rafi Mann 
The late Prof. Moshe Negbi consistently presented freedom of 

journalists and freedom of the press as pillars of democracy and 
stressed the immense importance of the media as the watchdog 
of the functioning of governance.

For nearly four decades, the voice of Prof. Moshe Negbi 
resounded in two arenas in the Israeli public sphere. One was 
the public discourse about the judicial system, enforcement 
of the law, civil rights, quality of governance, and elected 
officials’ compliance with appropriate norms. The other was the 
discourse over the standing of the media, freedom of the press, 
laws pertaining to the press, ethics, and the journalist’s status.

Prof. Negbi, who died on January 27, 2018, at the age of 69, 
accompanied almost every public event or discussion on legal 
matters with clear and trenchant commentary on Voice of Israel 
radio and in the newspapers as well. His comments were never 
technical or formalistic; neither were they balanced or neutral. 
(One doubts if such commentary exists.) They exuded value and 
were solidly grounded in the democratic worldview, the sort 
that finds expression in Israel’s declaration of Independence and 
court rulings. A ruling by Chief Justice Meir Shamgar is a case 
in point: “The democratic outlook and its translation into the 
language of action are reflected in the structure of governance, 
in the de jure and de facto status of citizens and residents of 
the state, and also, among other things, in the principle of the 
rule of law, including equality before the law. The properties of 

democracy are intertwined in the political, social, and cultural 
life of the state. A conspicuous characteristic is the scrupulous 
upholding of basic freedoms and rights.”1

Alongside Negbi’s analytical talent and vast acquaintance 
with court rulings, accumulated from his student career onward, 
Negbi was graced with formidable media talents. With his keen 
professional sense, he quickly extracted important artifacts from 
mountains of documents, adapted his work to the unending 
deadlines of radio broadcasting, and translated legal texts into lay 
language. In his regular news columns and his weekly program 
on the Voice of Israel, Din u-dvarim, his commentaries were not 
only pointed but also clear and comprehensible even to people 
who had never visited a courthouse and had never pored over 
court records and rulings. “It’s a fascinating, intelligent, and 
popular program that avoids being cheap,” Sylvie Keshet of 
Yedioth Aharonoth wrote in June 1986. “In a few pithy and, 
sometimes, blunt words, Negbi, the living spirit of the show, 
manages to plunge into the problem at hand and bring it into 
focus.

As an attorney and a journalist, Negbi adopted the principle 
of “respect and suspect” toward elected public officials. Familiar 
with the Israeli reality, he knew, as High Court of Justice once 
expressed it, that “Indeed, there is serious concern, proved by 

1	 Supreme Court 1/88, Neumann v. Chair of Twelfth Knesset Election 
Committee, Rulings 42 (4), p. 188.

14e



קשר מס' 51, אביב 2018

history more than once—that people in power will develop 
interests of their own and use the immense authority invested 
in them for purposes other than the public welfare.”2 Negbi’s 
commentaries reflected the spirit of a ruling by Supreme Court 
Justice Haim Cohn, finding public authority “created wholly 
and solely to serve the general weal [and having] nothing 
whatsoever of its own. Everything that it possesses has been 
deposited in its hands as a trustee.”3

Negbi’s reference as a commentator to the treatment of 
public corruption and leaders tainted by it pertains directly to 
the second arena in which, for decades, he was one of the most 
important spokesmen, investigators, and teachers—the status 
of the media in Israeli society. Negbi repeatedly emphasized 
freedom of the press as central in democracy and noted its 
prime importance as a watchdog of governmental performance.

“Experience—abroad and here, too—proves that people 
in key positions have immense power to conceal or blur the 
traces of their corruption, negligence, or blunders,” he wrote 
in his book, Freedom of the Press in Israel—The Legal Aspect 
(Hebrew). “Even if an attempt to obscure or obfuscate fails, 
they have enormous power to bring pressure that will weigh 
on the investigation of their failures and the exacting of justice 
against them at both the judicial and the public levels. Therefore, 
counter pressure is needed that will balance and neutralize the 
pressures of blurring and damaging evidence against a public 
figure who has failed or has gone corrupt. 

“The investigative press is not the party that should apply 
this counter pressure. Its searchlights are the best, and at times 
the only, guarantee that blunders and transgressions will be not 
only exposed but also investigated in depth. However, unless 
we allow the press to warn about the suspicions, the revelations 
may never be brought to light and powerful personalities or 
officials will not have to pay the judicial price of their failures. 
It is for good reason that some liken the investigative press to 
a warning siren. Just as an alarm should sound when evidence 
of smoke is present so that others should determine whether 
where fire is also present, so should the media warn about 
indications of corruption or neglect so that we may be sure 
the evidence will be thoroughly investigated.”4

2	 High Court of Justice 164/97, Contram, Ltd. v. Ministry of Finance, 
Customs and VAT Division, Rulings 52 (1), p. 347.

3	 High Court of Justice 142/70, Shapira v. Bar Association District Committee, 
Rulings 51 (1), p. 325.

4	 Moshe Negbi, Hofesh ha-‘itonut be-Yisrael: ‘arakhim be-re’i ha-mishpat 
[Freedom of the press in Israel—the legal aspect] (Jerusalem: Jerusalem 

Consistent and energetic defense of press freedom, in a 
country where politicians often engage in media-bashing, is 
manifest in his books. This is mirrored in the report of the 
Public Commission on Press Legislation, chaired by Haim 
Tzadok, of which Negbi was a member. “The existence of a free, 
responsible, and professional press is one of the conditions for 
the existence of true democratic governance,” the commission 
members wrote. “A threat to the ability of the press to do its job 
freely, responsibly, and professionally is a threat to citizens’ 
ability to function as they see fit within the frame of democratic 
governance. Defending the ability of the press is, foremost, 
defending citizens who need it in order to go about their civic 
lives in a manner consonant with democratic governance.”5 

Negbi’s struggle, however, was not only against institutions 
that wished to crimp the steps of his institution, the media, 
and turn it into a paper tiger, as in the title of his 1985 book.6 
An important part of his studies focused on a “domestic” 
threat—infringements of freedom of the press by journalists 
and broadcasting stations. He was one of the most pungent 
critics of the Committee of Daily Newspaper Editors, whose 
members often received not-for-publication information and 
assented to government officials’ requests to soft-pedal or quash 
it. “Information-cartel syndrome,” Negbi termed the committee 
members’ willingness to impose “voluntary censorship” chiefly 
on security matters but also in other fields.7 Negbi was not 
the only critic who lambasted the editors who volunteered 
to serve as accomplices in secrecy and censorship. However, 
he will be remembered in this context, among other things, 
for the straightforward and non-lawyerly language in which 
he described the committee as “the great emasculator of the 
press in Israel” and “the main threat to the Israeli citizen’s 
right to know.”8 

In 2011, amid steadily growing awareness that publishers 
or editors were imposing their views on correspondents and 

Institute for Israel Studies, 1995), p. 91.
5	 Report of the Public Commission on Press Legislation (Hebrew), 1997, 

Section B8, p. 5.
6	 Moshe Negbi, Namer shel neyar: Ha-maʼavaḳ ʿal ḥofesh ha-ʿitonut be-

Yiśraʼel [Paper tiger: the struggle for press freedom in Israel] (Tel Aviv: 
Sifriyat Poʿalim, 1985).

7	 Negbi, Freedom of the Press in Israel, p. 190.
8	 Moshe Negbi, “Va’adat ha-‘orkhim: ha-mesareset ha-gedola shel ha-

tiqshoret” [The committee of editors: the great emasculator of the press 
in Israel], Sefer ha-shana shel ha-‘itonaim [Journalists yearbook] 1992, 
pp. 89– 93.

15e



קשר מס' 51, אביב 2018

depriving them of their freedom, mainly for the advancement of 
business interests, Negbi chose to place “freedom of journalists” 
before “freedom of the press” in the title of a textbook that he 
wrote for the Open University of Israel. In the chapter that he 
devoted to this topic, he noted that many media were sidelining 
the actualization of the principle of the public’s right to know, 
or the freedom of ideas, due to considerations of profit or 
minimization of losses.9 The same year, he wrote in Kesher 
that even in the critical field of defense coverage, it seemed that 
media organizations were motivated “not necessarily or mainly 
by the public interest but rather, first and foremost, by the wish 
of its owners (who are also its controllers) to make a buck.”10

In the matter of journalists’ freedom, Negbi, to his 
disappointment, received no assistance from the judicial 
system. On the contrary: important precedential court rulings 
on this topic left journalists defenseless. Negbi criticized these 
rulings mordantly in his book, defining them as “judicial self-
estrangement from the freedom of the journalist.” He called 
particular attention to a ruling by the National Labor Court, 
subsequently adopted by the Supreme Court: “The owner of 
a newspaper, be it a public entity or a private company, is 
entitled to steer the newspaper down the paths that it desires and 
exclude clashing content. A newspaper owner may determine the 
political, economic, and cultural policies of his newspaper and 
need not publish contrary views.” Furthermore, “A newspaper 
owner, directly or through an agent that he appoints for this 
purpose, may compel a journalist in his employ to write an 
article on a topic that he considers important and give him 
general instructions on what is desired. A journalist within the 
ambit of his writing may not refuse to write said article. […] 
Nothing about a newspaper’s refusal to publish a given article 
by an employee constitutes an infringement of the journalist’s 
freedom of speech.”11

9	 Moshe Negbi, Hofesh ha-‘itonai ve-hofesh ha-‘itonut be-Yisrael [Freedom 
of journalists and freedom of the press in Israel] (Ra’ananna: The Open 
University of Israel, 2011), p. 258.

10	 Moshe Negbi, “The Kam-Blau Affair as a Symptom of the Vulnerable 
Freedom of the Press in Israel,” Kesher 42 (Hebrew with English abstract), 
p. 33.

11	 Negbi, Freedom of the Journalist, pp. 261–263. For the full 
ruling, see Palestine Post, Ltd., v. Joanna Yehiel, at Ha-‘ayin 
ha-shevi’it, https://goo.gl/TL4cxf. See also “Judge Menahem 
Goldberg, Presiding—Is a Journalist Like Any Other Employee? 
A Second Look. Judgment in the Case of the Palestine Post Ltd. 
vs. Joanna Yehiel,” Kesher 16, November 1993 (Hebrew with 
English abstract).]  

From personal experience Negbi knew the power of publishers 
and editors and their easily invoked attempts to restrict their 
employees’ freedom of expression. As a lawyer, however, 
he also knew how to confront them, availing himself of the 
courts. Some of the contents of his program on Voice of Israel 
Radio, Din u-dvarim, were not to the liking of politicians and 
their agents in the Israel Broadcasting Authority’s governing 
institutions. In summer 1998, for example, VOI management 
exploited live broadcasts of World Cup soccer games to keep 
Negbi’s show off the air. Negbi petitioned the Labor Court in 
Jerusalem, which, expressing concern that the step had not 
been taken in good faith, issued a temporary injunction that 
got the program back on the air and enjoined IBA management 
against making any personnel changes. In July 1999, when it 
was again decided to stop the program, the court ruled that 
management’s decision had been “lawful but malodorous.”

At various times, Negbi wrote on legal matters for the 
newspapers Hadashot, Davar, Yedioth Ahronoth, and Ma’ariv. 
He was dismissed from the last-mentioned in 2001 for refusing 
to write a column about the acquittal of Avigdor Kahalani in 
an affair associated with a trial involving the publisher Ofer 
Nimrodi that ended with a criminal conviction. The dismissal, and 
remarks about him by Amnon Dankner, who was subsequently 
named editor of the newspaper, enraged Negbi’s colleagues at 
Ma’ariv, who even sent the publisher a protest letter.

The higher Prof. Negbi’s stature became as a mainstay in 
the Israeli public discourse on legal affairs, the more he was 
criticized, chiefly in rightist circles. At the pinnacle of the Bar-
On-Hebron affair, Prime Minister Benjamin Netanyahu called 
him “an expert for hire,” Rehavam Zeevi termed him “a leftist 
lawyer,” and Elyakim Haetzni referred to him as “the high 
priest of the rule of law” and “the fashionable commentator of 
the rule of law.” In 1989, Uri Porat described him in Yedioth 
Ahronoth as “a big-mouthed lawyer who for years has been 
engaging in leftist brainwashing in the guise of defending values 
and the rule of law.” A short time earlier, during his stint as 
director general of the IBA, Porat had tried to dismiss Negbi 
from Din u-dvarim on the grounds of a disciplinary infraction: 
Negbi had published a legal commentary in Yedioth Ahronoth 
without IBA’s permission.

In 1985, after Paper Tiger came out, Gabriel Strassman 
wrote in Ma’ariv, “Negbi is an oppositionist by nature and, 
if you insist, you can detect the political complexion that he 
tilts toward. None of this, however, blunts the mordancy of his 

16e

https://goo.gl/TL4cxf


קשר מס' 51, אביב 2018

17e

professional criticism of goings-on in the field of media law in 
Israel. […] Censorship ties the hands of the press and sometimes 
oversteps its limits. The Committee of Editors regularly serves 
government interests and therefore stands opposed to pure 
freedom of the press. For years, military correspondents were 
prisoners of the IDF Spokesman, the censor, and the defense 
system, and did not dare to criticize those in uniform. It really 
happened that way.”12

12	  Gabriel Strassman, “Press in Handcuffs,” Ma’ariv, September 27, 1985, 
p. 18.

Strassman wound up his article as follows: “The grim 
atmosphere that has recently taken shape against the media in 
Israel makes Moshe Negbi’s book almost compulsory reading. 
The public needs to know that the press in Israel is not as free 
as it seems.” Now of all times, as more and more attempts by 
politicians to weaken the press are being exposed and publishers’ 
pressure on journalists escalates, the voice of the late Moshe 
Negbi is sorely missing.


